MANSIO är veckans startup på WirtschaftsWoche
MANSIO är veckans startup på WirtschaftsWoche
Stort erkännande för MANSIO: logistikstartupen har utsetts till ”Startup of the Week” av den välrenommerade affärstidningen WirtschaftsWoche. I avsnittet ”Companies & Technology” presenterar tidningen regelbundet särskilt innovativa unga företag – den här gången med fokus på MANSIO:s digitala omvandling av transportlogistiken.
I artikeln beskrivs MANSIO-plattformen som en lösning som hjälper åkerier att utnyttja lastbilskapaciteten bättre och sänka de fasta kostnaderna betydligt. Ett virtuellt nätverk av transportpartners gör det möjligt att organisera traileröverlämningar och hantera transporter effektivt i ett tvåskiftssystem. Detta gör det möjligt att minska stilleståndstiderna, optimera kapacitetsutnyttjandet och samtidigt implementera mer hållbara transportkoncept – till exempel en mer ekonomisk användning av eldrivna lastbilar vid fjärrtransporter.
WirtschaftsWoche betonar särskilt att många medelstora åkerier hittills inte har haft någon möjlighet att effektivt samordna transporter över nätverksgränserna. Det är just här MANSIO kommer in i bilden: Med hjälp av en digital plattform som kopplar samman trafikledarna och automatiserar de operativa processerna skapas en ny, kooperativ logistikmodell. Målet är att avsevärt öka kapacitetsutnyttjandet inom godstransporter på väg och samtidigt minska kostnaderna och utsläppen.
Utmärkelsen bekräftar tillväxtbanan för det Aachen-baserade företaget, som grundades 2022. Med ett ökande antal kunder och ett växande nätverk driver MANSIO på sin vision om att sätta nya standarder för en effektiv organisering av transporter i hela Europa.
För MANSIO är utnämningen till ”Startup of the Week” ett viktigt erkännande – och samtidigt en motivation att fortsätta driva digitaliseringen och samarbetet inom logistiksektorn framåt.